Lastpallen – ett bra redskap

Lastpallar är ett mycket vanligt redskap inom transportindustrin för att frakta stapelbara varor med begränsad tyngd. Accepterad godstyngd för en helpall varierar mellan cirka 1 och 2 ton per pall i genomsnitt. Härutöver finns så kallade engångspallar där lastvikten inte är högre än 500 kg. Ska man frakta varor som inte har särskilt hög vikt i förhållande till volymen kan man alltså nöja sig med en pall av enklare konstruktion.

Det finns många fördelar med att använda lastpall vid frakt av stapelbara varor. Dels får man en garanti för att inte det blir alltför hög belastning på vissa punkter som kan skada godset eller fordonet men också ett mått på de varor som staplats på pallen. Vissa varor säljs därför "pallvis". Detta gäller särskilt pappersvaror men också vissa varor inom byggindustrin. Det blir givetvis också en fördel både för tillverkaren och för mottagaren av godset som var och en på sitt håll kan anpassa sina interna system till dessa mått.

EUR-pallen har kommit att bli ett vedertaget begrepp inom hela EU vilket givetvis underlättar för alla parter. Det gäller också vid reglering av tvister mellan enskilda parter och gentemot myndigheter.

Lastpallar finns i såväl trä som i plast. Plastpallarna har ett högre mått av flexibilitet och man ser också att dessa tillverkas i många olika varianter. Plasten är ju formbar på ett helt annat sätt än träet.

Det som, utöver vad som sagts om EUR-pallen, vid valet av pall är antingen kravet från kunden, som ju kan vara specifikt; eller priset på pallen. Lastpallen är en typisk marginalkostnad som oftast transportören får stå för. Han vill därför oftast bringa ner den kostnaden till ett minimum. Konkurrensen på marknaden är mycket hård med många tillverkare och säljare inom hela EU-området. Lastpallen är dock en nödvändig del av transportsystemet och den har kommit för att stanna.

Copyright © 2023 Ångsågen Pite - Alla rättigheter förbehålles